Nieuwsbericht
Kamerbrief voortgang Verbeteragenda Doelgroepenvervoer
Op 20 mei 2025 heeft de staatssecretaris van Langdurige en Maatschappelijke Zorg, de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van de Verbeteragenda Doelgroepenvervoer. Deze agenda is opgesteld in samenwerking met o.a. VNG, VDVN, KNV, AIM en DOVA/CROW. De kamerbrief geeft een update over de belangrijkste thema’s uit de Verbeteragenda:
- Aanbesteden en contractmanagement
Deze zomer komen er praktische handreikingen beschikbaar die gemeenten en vervoerders helpen bij het goed aanbesteden en beheren van contracten. - Klanttevredenheid en data-analyse
Het plan om klanttevredenheid gezamenlijk te meten is voorlopig uitgesteld, het onderzoek naar de ‘Staat van het doelgroepenvervoer’ wordt gemeld. - Toezicht en kwaliteitsborging
Er is gekeken naar hoe het toezicht op het doelgroepenvervoer verbeterd kan worden. De conclusie is dat vooral een goede aanbesteding en goed contractmanagement de kwaliteit het beste borgen. Er zijn ook drie andere, bestaande, vormen van toezicht onderzocht, deze zijn niet uit te breiden. - Beschikbaarheid van chauffeurs
Er zijn verbeteringen doorgevoerd in het Leerwerktraject (LWT) voor nieuwe taxichauffeurs. Ook heeft het CBR maatregelen genomen om de wachttijden voor examens te verkorten. - Betaalbaarheid voor de reiziger
Uit onderzoek van het NIBUD blijkt dat de meeste gemeenten voor het Wmo-vervoer en Valys de OV-tarieven hanteren. Naar aanleiding van de motie Agema uit 2024 wordt nog onderzocht wat het zou betekenen als het kilometerbudget bij Valys wordt afgeschaft. Duidelijk is al wel dat dit gevolgen heeft voor de kosten en voor de andere vormen van doelgroepenvervoer.
De Kamerbrief laat zien dat er stappen worden gezet, maar ook dat structurele oplossingen nodig zijn voor sommige knelpunten in het doelgroepenvervoer. Als VDVN blijven we nauw betrokken bij de uitvoering en verdere ontwikkeling van deze agenda.